Guido Adler je významnou osobností evropské a světové hudební vědy, jejíž osudy
začínají v Ivančicích. Narodil se tu 1. listopadu 1855 v rodině praktického lékaře.
Jeho otec, MUDr. Joachim Adler, zemřel v roce 1856, tedy nedlouho po Guidově narození,
a je pochován na židovském hřbitově v Ivančicích.
Ze života rodiny se v Ivančicích zachovalo několik vzpomínek. Sám Guido napsal, že
otec byl vážený a oblíbený lékař, jeden z tehdejších průkopníků homeopatie. Po smrti
otce se matka se šesti nezaopatřenými dětmi odstěhovala do Jihlavy, ne však na dlouho.
V roce 1864 přesídlila do Vídně a devítiletý Guido, projevující hudební nadání, začal
navštěvovat Akademické gymnázium a od roku 1868 vídeňskou konzervatoř, kde se mu
dostalo důkladného hudebního vzdělání od vynikajících hudebníků a skladatelů tehdejší
doby. Dráha výkonného hudebníka však Adlera zřejmě nelákala. Po maturitě v roce 1873
se zapsal na práva, studium ukončil v roce 1878 získáním diplomu a doktorského titulu.
Přesto jeho zájem o hudbu neopadl. Již za dob právnických studií se stal jedním ze
zakladatelů Akademické společnosti Richarda Wagnera (Akademischer Wagnerverein) a v
sezoně 1875-76 dokonce připravil přednáškový cyklus k Wagnerově tetralogii Prsten
Nibelungů. Po krátké epizodě opustil Guido Adler právnickou kariéru a začal se plně
věnovat hudbě, avšak jako předmětu historickému a teoretickému.
Učitelem, rádcem a podporovatelem mu byl první profesor dějin hudby na vídeňské
univerzitě, pražský rodák Eduard Hanslick, který, ačkoliv pocházel z německé rodiny,
měl hluboký zájem o české dějiny a českou literaturu. Guido Adler se určitě snažil,
protože jeho odborná kariéra byla strmá. V roce 1880 získal druhý doktorát filozofie
a po dvou letech, jako sedmadvacetiletý, předložil práci Studie zur Geschichte der
Harmonie a habilitoval se jako docent vídeňské uruverzity. V roce 1885 byl jmenován
mimořádným profesorem dějin hudby na německé univerzitě v Praze. Adler strávil v Praze
13 let a v té době se stal známou a uznávanou osobností ve svém oboru. V roce 1898
odešel zpět do Vídně, aby převzal po svém učiteli Eduardu Hanslickovi ordinát hudební
vědy. V této funkci setrval až do roku 1927 a vychoval řadu vynikajících žáků, k nimž
náleželi nejen čelní představitelé hudebnho dění meziválečné Evropy, ale také člen
zakladatelské generace české hudební vědy, tvůrce hudební vědy na Slovensku, děkan a
později rektor Filozofické fakulty Univerzity Komenského Dobroslav Orel.
Pamětní deska na rodném domě v Ivančicích připomíná, že Guido Adler byl "jeden ze
zakladatelů a významných reprezentantů hudební vědy". Výstižnější by jistě bylo
"spolutvůrce a budovatel", protože Adlerova zásluha nespočívá jen v zakladatelství,
nýbrž v budování a utváření podoby hudební vědy jako moderní vědecké disciplíny, a to
jak ve směru koncepčním, tak i ve směru organizačním.
V roce 1885, tedy v prvním roce svého pražského pobytu, se Adler spojil s dalšími
významnými badatelskými osobnostmi Phillipem Spittou a K. F. Chrysanderem a společně
začali vydávat odborný časopis Vierteljahrschrift für Musikwissenschaft (Hudební
vědecký čtvrtletník). Ten se stal nejen informační platformou nového oboru, ale od jeho
názvu se také odvozuje český termín - hudební věda. Nejen tím byl Adlerův počin
významný. V úvodní programové stati napsané pod příznačným názvem Umfang, Methode und
Ziel Musikwissenschaft (Rozsah, metoda a cíl hudební vědy) Adler nastínil podobu oboru
tak, že byl schopen vstřebávat nejen soudobé, ale i budoucí trendy vědeckého bádání;
tato podoba zůstává spolehlivým základem hudební vědy až dodnes.
Od roku 1894 vedl Adler monumentální edici Denkmaler der Tonkunst in Österreich (Památky
hudebního umění v Rakousku) a pod jeho vedením vyšlo více než 80 svazků uchovávajících
významná díla hudební kultury ze střední Evropy. V roce 1927 stál u zrodu Mezinárodní
společnosti pro hudební vědu (Internationale für Musikwissenschaft), která, jako projev
úcty, jmenovala Guido Adlera doživotním čestným prezidentem.
Závěr Adlerova života byl tragický. Po nacistickém záboru Rakouska mu byla zakázána
publikační činnost, a ačkoliv byl ušetřen osudu svých židovských spoluobčanů (snad s
ohledem na mezinárodní věhlas a pokročilý věk), s bolestí a bezmocností musel přihlížet
utrpení své dcery Melanie, jež se tomuto osudu nevyhnula - zemřela v koncentračním
táboře. Adler zemřel ve Vídni 15. února 1941. I po smrti se nacisté Adlerovi mstili -
zabavili jeho vědecky nesmírně cennou knihovnu, která byla nejen historickým dokumentem,
ale také více než symbolickým památníkem Adlerova celoživotního úsilí.
|